Uit het leven van een Krok(ed)je: Ramses

vrijdag 4 december 2009

Ramses

Eergisteren op de radio tijdens het eten (de Saba) op radio 2 een plaat van Ramses Shaffy. Leuk. Daarna een gesprekje en toen nog een plaat van Ramses. Hé, er is toch...

Ja dus. Ramses Shaffy overleden. 76 jaar oud. Slokdarmkanker. Zoals wij dat thuis zeggen, het kaarsje was laangzaam aan het uit gaan. Hoewel iedereen het al wist en er rekening mee hield is het altijd onverwacht om zo'n bericht te krijgen.

Iemand die bijvoorbeeld muziek gemaakt heeft en dus een rijke erfenis achterlaat heeft in zijn of haar repertoire altijd iets dat indruk maakt. In het geval van Ramses is het voor mij "Laat me". Zo'n lied dat je strot dichtknijpt. Zeker in het laatste couplet:
Ik zal ook wel een keertje sterven,
daar kom ik echt niet onderuit.
Ik laat mijn liedjes dan maar zwerven,
en verder zoek je het maar uit.
Voorlopig blijf ik nog je zanger,
je zwarte schaap, je trouwe fan.
Ik blijf nog lang, en liefst nog langer,
en laat me blijven wie ik ben.


Om Ramses te eren, moet je natuurlijk zijn uitvoering laten horen.
Maar ja, door Andre Hazes bij Rik Felderhoff ben ik op het spoor van dit nummer gekomen. Dat moet je zelf maar even opzoeken op youtube, het is wel te vinden.

Voor mij is Wende een topper. Wat een stem. Ik had dus ook kippenvel toen ik naar haar uitvoering van Laat me luisterde tijdens "Een nieuwe jas live" van de AVRO. Ja, dat is nog tien centimeter hoger kippevel, dus die kan ik je hier niet onthouden natuurlijk.


Tja, en voor Bart dan nog even deze uitvoering van Alderliefste, Ramses en Liesbeth erbij gezet.


Welke is volgens jullie de mooiste?

1 reacties:

Op 08 december, 2009 15:29 , Anonymous je broer zei...

bloedstollend mooi

van de allerhoogste orde!!!!!!!!

been r stil van

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage